Forskare närmare ett vaccin mot vinterkräksjuka

VETENSKAP / 2016-09-19

Forskare i USA har lyckats odla norovirus, som orsakar så kallad vinterkräksjuka, i labb. Det är första gången som någon har lyckats med det och det öppnar för nya möjligheter att hitta vaccin mot kräksjukan, enligt forskare.

Lennart Svensson, professor i molekylär virologi vid Linköpings universitet, forskar om vinterkräksjuka. Han är mycket entusiastisk över de nya fynden från USA.

– Det här öppnar en dörr som vi bara har drömt om. Vi som håller på med det här fältet har bara drömt om att det här skulle bli verklighet, säger han.

Noroviruset upptäcktes för 48 år sedan. Till skillnad från många andra virus har ingen forskare dock lyckats föröka detta virus i mänskliga celler i labbmiljö.

Kan man inte odla ett virus i labbet blir det också väldigt svårt att studera det och ännu svårare att hitta ett vaccin mot det.

Inget vaccin finns ännu mot noroviruset, som tros leda till döden för över 200 000 barn i världen årligen i fattiga länder.

Men nu har forskare i USA alltså lyckats odla det här viruset.

Knepet var att ta stamceller från människors tunntarmar och omvandla stamcellerna till just de tarmceller som forskarna ville studera. Dessa omgjorda tarmceller dog inte i labbet, vilket skett i tidigare försök med mänskliga tarmceller och norovirus.

De omgjorda cellerna hade ingen skyddande vävnad, inga muskler och inga blodkärl omkring sig och kunde därför lättare "matas" med näringsämnen som säkrade cellernas överlevnad. Vävnad och annat som omsluter celler som tagits direkt ur kroppen gör det annars svårt för näringsämnena att riktigt nå fram till cellerna.

Men bara det räckte inte hela vägen. Det som slutligen fick det hela att fungera var en chansning. Forskarna testade att tillföra mänsklig gallvätska när de återigen försökte infektera cellerna med noroviruset.

Det fungerade – hux flux började viruset föröka sig i cellerna, säger forskaren Mary Estes vid Baylor College of Medicine i Houston, USA.

– Det har gått 48 år sedan viruset upptäcktes och identifierades. Och nu har vi äntligen löst mysteriet, säger Mary Estes och fortsätter:

– Vi är mycket glada här på vårt labb. Vi har varit väldigt envisa, det har nog varit nyckeln till framgång. Vi har gjort det här för att det är något som vi tycker är viktigt.

Linköpingsprofessorn Lennart Svensson talar om "ett jättestort genombrott".

– Det ser man inte minst i USA där detta har fått ett otroligt stort genomslag. Vi kommer att samarbeta med den här forskargruppen och använda oss av de här cellerna.

Skulle du säga att forskarna i och med detta har tagit ett litet steg närmare ett effektivt vaccin mot norovirus, alltså vinterkräksjuka?

– Ja, absolut, absolut. Det är det absolut.

Referens:

Estes, Mary K. et al. Replication of human noroviruses in stem cell–derived human enteroids. Science 25 augusti 2016. Doi: 10.1126/science.aaf5211

Till artikeln