Proteinupptäckt ger hopp om behandling av ALS

VETENSKAP / 2016-05-10

Upptäckten att ett felveckat protein kan vara inblandat i sjukdomen ALS, kan leda till en behandling av människor inom några år. Det menar forskarna bakom den uppmärksammade studien, som publicerades i Journal of Clinical Investigation i förra veckan.

– Vår avsikt är givetvis att det på sikt ska bli läkemedel av den här upptäckten. Och vi har testat i djurförsök redan. Men att sedan ta det till patienter är alltid en lång väg, säger Thomas Brännström.

Det finns idag ingen bot, bara bromsmediciner, mot den neurologiska sjukdomen ALS, som leder till muskelförtvining, förlamning och för tidig död.

Men upptäckten om att proteinklumpar, som sprids genom nervsystemet och förstör nervceller, är inblandade i sjukdomen ger helt nya möjligheter till behandling. Målet är att framställa antikroppar som kämpar emot klumparna och förhindrar att de sprider sig i kroppen.

– Finessen med en sådan behandling är då olika så kallade monoklonala antikroppar som kan känna ingen de här klumparna. Det är ju så immunsystemet normalt fungerar, och vi hoppas då framställa sådana här antikroppar. De ska sedan kunna ta hand om och förhindra spridningen, säger Thomas Brännström, professor i patologi vid Umeå universitet.

Till artikeln